Hersenweetjes van Professor S.
Erik Scherder is hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zijn boeken voor volwassenen, 'Laat je hersenen niet zitten' en 'Singing in the brain', zijn bestsellers. Samen met Fred Diks en Mariëlla van de Beek maakt hij kinderboeken boordevol hersenweetjes.
Over het boek
Dit voorjaar verscheen deel 5 in de Professor S. - serie, Professor S. en het geheime dagboek. Brian en Zhé willen geld verdienen voor een goed doel. Daarom ruimen ze de kelder op van Zhés opa – de bekende professor S. In een geheime kamer ontdekken ze een mysterieus dagboek en de overblijfselen van een meisje, dat ruim een eeuw geleden werd ontvoerd en vermoord.
Zhé krijgt een lumineus idee. Als ze met de raket terugvliegen naar het verleden, kunnen ze het meisje misschien op tijd bevrijden. Brian, Zhé, professor S. en hondje Pavlov beleven spannende avonturen rond 1918. Kunnen ze het meisje en haar moordenaar op tijd opsporen? En komt de uitvinding van professor S. goed van pas?
Hersenfeitjes
De boeken over Professor S. zitten boordevol hersenfeitjes. We zetten er een aantal voor je kleinkinderen op een rij.
Lezen en je vier grote lobben
Brian en Zhé lezen in het dagboek van Johanna wat ze allemaal meemaakte. Je staat er vast nooit bij stil hoe bijzonder lezen is. Wat je allemaal moet kunnen om goed te lezen!
Dit gebeurt er in je brein als je leest
Ten eerste moet je natuurlijk de letters, de woorden en de zinnen kunnen zien. Daar zorgt je achterhoofdslob voor. Alles wat je ziet wordt daar verwerkt.
Om een woord goed te kunnen lezen moet je weten welke klank bij welke letter hoort. Wat die klanken bij elkaar betekenen en hoe je ze moet uitspreken. Het onderste deel van je wandbeenlob en het bovenste deel van je slaapbeenlob zijn daar onder andere heel druk mee.
Ditzelfde gebied is ook heel belangrijk bij empathie, je invoelend vermogen. Dat is precies wat je ook nodig hebt als je een verhaal leest. Wanneer Zhé leest dat de vader van Johanna heel erg ziek is voelt ze bijna zelf Johanna’s verdriet.
Je frontale lob en wandbeenlob spelen onder andere een belangrijke rol bij het uitvoeren van de volgende taken.
- Zorgen dat je je aandacht bij het verhaal houdt.
- Onthouden wat je gelezen hebt.
- Prikkels uit je omgeving afremmen zodat je niet afgeleid wordt.
- Opletten of je fouten maakt en die herstellen.
Deze taken van je frontale lob en wandbeenlob noem je executieve functies.
Dyslexie
Iemand met dyslexie kan moeite hebben om de juiste klanken bij de letters van een woord te vinden. Als dat niet goed gaat lees je een verkeerd woord. Een p of een b, een peer of een beer, dat zijn twee heel verschillende dingen.
De samenwerking tussen de achterhoofdslob, het onderste deel van de wandbeenlob en het bovenste deel van de slaapbeenlob kan bij kinderen met dyslexie minder vloeiend verlopen. Als je kinderen met dyslexie wat meer tijd geeft om te lezen, gaat het vaak een stuk beter.
Waanzinnig weetje van Professor S.
Lezen
Lees jij liever in een papieren boek of op een schermpje? Sommige mensen vinden het fijn om een boek vast te houden. Het papier te ruiken en bladzijden om te slaan. Anderen vinden een digitaal boek handiger. Op je iPad, telefoon of e-reader kun je meerdere boeken tegelijk zetten, hij kan overal mee naar toe en je hebt geen nachtlampje meer nodig.
Maar wat is beter voor je brein? Eigenlijk lijkt het niet zo veel uit te maken, zolang je maar met iemand samen leest! Bijvoorbeeld met je moeder of vader. Waarom? Omdat jullie dan samen kunnen praten over wát je leest, of jij iets net zo begrijpt als je vader of moeder, of nét zo leuk vindt.
En wat denk je, zou lezen je hersenen méér of minder activeren dan een beetje hangen achter je computerscherm of een tijdje op je telefoon scrollen zonder er echt iets mee te doen? Ja, precies, je hersenen reageren echt supergoed op lezen! Veel beter dan lang op een scherm…
Laat een bericht achter